zondag 20 mei 2007

Basisonderwijs gaat voor verbetering

Van Dam zette de resultaten van de 32 Periodieke Peilingen van het Onderwijsniveau (PPON) die toetsinstituut Cito sinds 1986 gehouden heeft, op een rij. Hij constateert dat bij alle vakken de prestaties onvoldoende zijn.
bron het Reformatorisch Dagblad van 24 april jl.



Van Dam is de 1e die aangeeft hoeveel de resultaten in het bao achterblijven. Heeft hij in dit onderzoek rekening gehouden met de kinderen die door WSNS op de basisschool zijn gebleven?

Het primair onderwijs probeert kinderen met oa leerproblemen zoveel mogelijk op de basisschool van goed onderwijs te voorzien, krijg je weer kritiek omdat de resultaten achterblijven.

Laat van Dam nou eens gaan onderzoeken WAARDOOR die onvoldoendes komen. Komt het door de WSNS kinderen? Wordt er te veel of te weinig gedifferentiëerd? Komt het doordat een grote groep kinderen (door afschaffing van de 1 oktober maatregel) te jong van school afgaan? Komt het door het realistische rekenen en doordat 't kofschip niet meer wordt gebruikt? Zijn leerkrachten onvoldoende opgeleid om goed onderwijs te geven? Zijn kinderen sinds 1987 dommer geworden of zijn de klassen te groot in combinatie met kinderen die meer aandacht nodig hebben?

Waarom wordt er nooit gekeken naar het waarom?

Wanneer we het WAAROM weten, dan kunnen we gaan naar oplossingen. Kinderen en leerkrachten hebben er namelijk recht op goed onderwijs te kunnen geven of te ontvangen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Oorzaken niet verwarren met schuld

Beste June,

Ik kan niet voor van Dam spreken natuurlijk, dus of hij kritiek heeft op de mensen in het basis onderwijs, dat kan ik niet zeggen. Hij constateert wel dat de resultaten over de gehele breedte zwak zijn.
Ik kan me indenken dat je dat in het verkeerde keelgat schiet. Zeker als je (zoals jij wellicht?) dagelijks hard werkt om de kinderen zoveel mogelijk te leren.
Toch staat voor mij als een paal boven water dat van Dam gelijk heeft. De kinderen die van het PO komen scoren iha op belangrijke punten te zwak.

Of WSNS daar een van de redenen voor is, of van Dam WSNS heeft meengenomen, ik weet het niet. Het lijkt me (en velen hier op t forum) voor de hand liggen dat WSNS een slechte maatregel is. In dat geval kun je blij zijn dat van Dam zijn onderzoek naar buiten heeft gebracht, want hij ondersteunt daarmee jouw veronderstelling dat WSNS afgeschaft moet worden.

Persoonlijk denk ik dat er veel en veel meer redenen voor zijn. Onder andere de reken/wiskunde didactiek die aantoonbaar heeft gefaald (maar wel overal uniform is ingevoerd 20 jaar geleden), maar ik denk ook aan adaptief onderwijs, thematisch onderwijs, groeps-samenwerking en de veranderde houding van de kinderen tov 20 jaar geleden. Veel van die zaken hebben overigens met elkaar te maken. Het realistisch rekenen deed zo'n beetje gelijkertijd zn intreden met de toestroom van anderstalige kinderen.

Kortom: het is werkelijk de hoogste tijd dat erkend werd dat het echt absoluut helemaal niet goed gaat. Dat is tot nu toe altijd verzwegen en versuikerd. Ik denk dat er weinig mensen zijn die dat leerkrachten van het basisonderwijs persoonlijk kwalijk nemen. Ook op het HBO is de zaak achteruit gekacheld en ik neem mezelf dat ook niet kwalijk. We hebben een gezamenlijk probleem waarbij de oorzaken verrassend parallel lopen. Dus: nogmaals welkom, voel je niet aangevallen en laten we proberen een en ander te verbeteren.