Dat een kleine klas beter is dan een grote, klinkt heel logisch. Maar dat is het niet, ontdekte Elvira Annevelink. Ze promoveerde vorige week bij de faculteit Gedragswetenschappen op een onderzoek naar de effecten van klassenverkleining. 'Een positief effect op de prestaties van leerlingen is nauwelijks aantoonbaar.'
Bron Weekblad van de Universiteit Twente van 2 september 2004
Extra formatie en taalprestaties in groep 1 van het primair onderwijs Elvira Annevelink, Roel Bosker, Simone Doolaard
Mevrouw E. Annevelink heeft alleen maar de leerjaren 2,3 en 4 onderzocht. Waarom heeft ze geen onderzoek gedaan naar de andere leerjaren? In haar onderzoek heb ik daar geen motivatie voor kunnen vinden. Verder noemt mevrouw E. Annevelink de groep met 20 of 21 leerlingen de medium groep. In het onderwijs noemen we dit een hele kleine groep. In het onderzoek onderscheidt E. Annevelink nl. de volgende groepsgrootte:
Kleine groep = 10 tot 19 leerlingen.
Medium groep = 20 of 21 leerlingen.
Grote groep = 22 of meer leerlingen.
Extra handen = 22 of meer leerlingen en in minimaal 40% van de lestijd (dus niet schooltijd), inzet van extra handen.
Ik zou bijna willen zeggen, doe mij maar een GROTE GROEP met 22 leerlingen. Ongelofelijk wat een populistisch onderzoek. Opvallend is dat de samenvatting die zij geeft over haar onderzoek (er is nauwelijks positief effect zichtbaar op de prestaties van kinderen in kleine klassen) in tegenspraak is met de conclusie. In de conclusie schrijft mevrouw Annevelink nl. dat bij zwakkere en gemiddelde leerlingen de leerwinst groter is naarmate het aantal leerlingen in de groep afneemt. Ook zegt zij dat de mogelijkheid van differentiatie afneemt in medium- en grote groepen. Dus wanneer door WSNS, SBO-kinderen en rugzakleerlingen op de basisschool blijven, zal er meer gedifferentieerd moeten worden. Wil je voldoende leerrendement, dan moet dat dus in kleinere groepen. Om ons aan te passen aan de terminologie van mevrouw Annevelink zeggen wij: Doe ons op alle scholen en in alle klassen MEDIUM groepen!!!!!!!!!!!
IOWO Radboud Universiteit Nijmegen
2 opmerkingen:
Ik las in het artikel;
"Naast het proces in de klas, toetste ze voor haar proefschrift de taalprestaties van 526 leerlingen in groepen met een range van tien tot dertig leerlingen."
Interessant te zien dat dan de kleine groep een range van 10 heeft, de medium 2 en de grote 9!! (haar onderzoek ging tot 30 leerlingen!!)
Ik zelf ken in ieder geval GÉÉN klassen die in de categorie klein of medium vallen!
goochelen met cijfers zou ik het noemen.
Populisme is het zeker. Ik las ook nog "Alleen in groep één is een effect zichtbaar." dus laat ze deze groep maar buiten beschouwing. Wel ERG doorzichtig.
Een reactie posten