De afgelopen maanden hebben wij meerdere keren gesproken met de ambulant begeleiders en de coördinatoren van de verschillende REC's. Daaruit bleek dat de hulpvraag van onze school een andere was/is dan de meeste ambulant begeleiders kunnen/willen bieden. Na een paar stroeve gesprekken met ouders en de ambulant begeleider ben ik gaan kijken hoe de Wet op de Expertise Centra (WEC) nou werkelijk in elkaar zit. De feiten wil ik jullie/u niet onthouden:
Wet op het primair onderwijs (WPO):
-Sinds 1 augustus 1998
-Bepalend voor reguliere en speciale basisscholen (SBO)
-WSNS en zorgverbreding
-Samenwerkingsverbanden
-PCL=Permanente Commissie leerlingzorg (zij beslissen over de toelating tot SBO)
Wet op de expertisecentra (WEC) :
-Sinds 1 augustus 2002
-Bepalend voor het speciaal onderwijs (SO)
-Speciaal voor onderwijs in 4 clusters
-CVI=Commissie van indicatiestelling (zij geven al dan niet de beschikking voor SO/rugzak)
Een Regionaal Expertise Centrum (REC) is een samenwerkingsverband van SO scholen in een regio. De samenwerking gaat per cluster.
In de Wet op de Expertisecentra (WEC) krijgt het REC de volgende taken t.o.v. OUDERS:
- Het REC biedt ouders hulp bij de aanvraag en indienen van een verzoek tot indicatiestelling (indien gewenst)
- Het REC ondersteunt ouders van een geïndiceerde leerling bij het zoeken naar een reguliere of SO school (indien gewenst)
In de Wet op de Expertisecentra krijgt het REC de volgende taken t.o.v. de SCHOOL:
- De basisschool is verantwoordelijk voor het tot stand komen van een handelingsplan (HP). Indien gewenst kan de ambulant begeleider begeleiding bieden (dat is dus NIET verplicht, want uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid voor de inhoud van het HP bij de directeur van de reguliere basisschool en behoeft instemming van de ouders. Het HP is namelijk een contract tussen ouders en school waarin het plan van aanpak staat voor de leerling met een rugzak). Er moet dus zorg zijn voor de communicatie met de ouders over de uitvoering van het HP. De reguliere school is hiervoor verantwoordelijk, maar KAN hierbij ondersteuning vragen van het REC.
- Op aangeven van de reguliere school wordt er overeenstemming bereikt met het REC over de wijze waarop de reguliere school ondersteund wil worden. Dus, de reguliere basisschool geeft aan welke hulp zij (al dan niet) nodig heeft van het REC. Dat wordt vastgelegd in het begeleidingsplan.
De reguliere school bepaalt dus welke ondersteuning zij willen ontvangen van de verschillende REC's. Op onze school willen we zo veel mogelijk ondersteuning voor kinderen met een rugzak (dus dat er echt met de kinderen wordt gewerkt). Helaas biedt het REC 4 deze ondersteuning niet. Iets wat heel jammer is wanneer je kijkt naar de inhoud van de rugzak van cluster 4 (5418,17 euro voor extra formatie op de basisschool, 4415,40 euro voor extra formatie REC, 897 euro voor extra leermiddelen deel basisschool en 478 euro voor kantoor en reiskosten van de ambulant begeleiders). Wij hebben moeite met de gedwongen winkelnering. Graag zouden wij de mogelijkheid willen hebben, de 4893,40 euro die naar cluster 4 gaat, in te zetten op een manier die meer inhoudt dan praten en vergaderen (kanjertraining, formatie uitbreiding rugzakbegeleider etc.)
We hebben ook met de ambulant begeleiders afgesproken dat er tussen school en ambulant begeleiders geen discussies meer plaatsvinden waar de ouders bij zijn. Die discussies hebben voor veel verwarring bij de ouders gezorgd.
Ons beleid is een brief voor de ouders en de ambulant begeleiders waarin wij aangeven welke hulp wij al dan niet kunnen bieden (ouders) en welke ondersteuning wij ontvangen van de ambulant begeleiders. Wanneer hierover duidelijkheid is gaan we aan de slag.
Meer weten? kijk op deze wiki.
3 opmerkingen:
Wij hebben ook een andere wens dan wat de AB willen aanbieden. Die maken onze taak alleen maar zwaarder!
Voor het geld wat een ABer kost, 40% van het totale budget van het kind zo las ik eerder in uw blog, heb ik dan liever een IBer per 2,5 leerlingen!
Succes met deze weblog!
Eef
Beste Eef,
Ik wil eerlijk gezegd ook geen extra uren voor interne begeleiding. Momenteel heb ik 32 kinderen in mijn klas. Daarbij ook nog een rugzak (cluster 4). De ondersteuning van de rugzak begeleidster is groot, maar veel te weinig. Ik wil niet kletsen met ambulant begeleiders. Ik wil de uren ingezet zien door de rugzak begeleidster, zodat ze i.p.v. een half uur per dag, een uur per dag met dit kind kan werken.
Petra Röbel
Als ouder heb ik met belangstelling dit blog gelezen.
Misschien kan iemand antwoord geven op mijn vraag: is er een wettelijk kader waarin de taken van een AB beschreven zijn?
Hier heb ik te maken met een AB die over-enthousiast met allerlei hulpverleners belt, het liefst op school komt om met de IB-er te overleggen, vergaderingen organiseert met het zo veel mogelijk aanwezigen zodat er zo min mogelijk inhoudelijk besproken kan worden en maar zelden spreekt met de mensen die op SCHOOL met mijn kind WERKEN. Daarin schittert de AB door afwezigheid.
Daarnaast koppelt dit REC de ondertekening door ouders van het handelings- en begeleidingsplan aan toestemming van de ouders gegevens uit te wisselen tussen hulpverleners en de Ambulant Begeleider.
Als ouder vind ik dit onwenselijk. De Ambulant Begeleider wil meer doen dan ons als ouders lief is en goed lijkt. Wij zien het liefst dat de AB met ons kind werkt, vragen over behandeling kunnen ouders beantwoorden, daarvoor hoeft niet rondgebeld te worden.
Wordt het niet eens tijd dat de taken en bevoegdheden van een Ambulant Begeleider vastgesteld worden? Het ene REC handelt zus, het andere REC handelt zo.
Voor scholen en ouders zou dit veel meer helderheid geven over wat je van een AB verwachten mag en voor de AB is helder hoever de bemoeizorg mag gaan.
Een reactie posten