zondag 9 maart 2008

conciërges

20 Jaar geleden werkte ik op een basisschool in Amsterdam Oud-West. De vuile handdoeken, vaatdoeken en theedoeken uit de klassen werden in de wasmand gegooid. De vuile was werd door de gemeentelijke wasserette opgehaald en een paar dagen later gewassen, gestreken en keurig opgevouwen teruggebracht naar onze school. Prima geregeld.

Met de komst van de ID-banen kwamen de conciërges, de wasmachines en de droogtrommels de school binnen. Onze schoolwas werd vanaf dat moment tot onze volle tevredenheid door de conciërge gedaan. De (voornamelijk dames) van de wasserette waren minder tevreden, zij werden ontslagen, maar dit terzijde. Je voelt hem al aankomen, goede dingen zijn nooit blijvend in het onderwijs, de ID-baan (conciërge) verdween. De wasmachine en droogtrommel bleven en de gemeentelijk wasserette kwam niet terug. Nu gaat de aanstelling van de conciërge ten koste van de klassengrootte. De kinderen betalen een flinke prijs voor een schone handdoek, een stoeltje waar geen schroef uitsteekt of de lente-schoolkrant. Schande overheid! Wie doet de was op het ministerie?

2 opmerkingen:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Zojuist lees ik een bericht over jullie in de Bewonerskrant. Ikzelf geef les in De Baarsjes. Voor ons hele gebouw is nu 3 uur schoonmaak per dag! Het is echt onmogelijk om dat goed te doen in die paar uur. Dat weet een bestuurder die ja zegt tegen zo'n schoonmaakorganisatie toch ook wel? Op dit moment hebben we 'even' 6 uur en is het even beter maar binnenkort is het weer 3uur. De WC waar ik op moet is nog steeds goor ook al is er nu 6 uur tijd. Welke beleidsmaker maakt dit mee? Ik zou dit nu wel eens aan de 'buitenwereld' willen laten zien. Ik hoor steeds maar dat er geld richting onderwijs gaat maar waar blijft het??? Ik ben niet van plan om het nieuwe schoonmaakcontract te pikken. Voor dat jochie met astma niet, voor mijzelf niet. Enne... een idee van een collega was: dan gaan we zelf schoonmaken in plaats van vergaderen. Nou dat gaat mij echt te ver. Kunnen we de boel niet gaan mobiliseren (bijvoorbeeld met de ARBO-wet in de hand?).