Prof. dr. Henriëtte Maassen van den Brink schrijft uitermate graag over de dalende arbeidsproductiviteit in het onderwijs. Ik schreef haar en het bondsblad onderstaande mail:
Veel misverstanden ontstaan, omdat het niet duidelijk is over wie of wat we het hebben wanneer we over 'het onderwijs' spreken. Ik het artikel 'Het succes van de Kennisfabriek Nederland
(aob nr 1) wordt gesuggereerd dat acht jaar geleden een leerkracht gemiddeld slechts 20,3 kinderen en nu 17,9 kinderen in zijn klas heeft zitten. Wat een onzin. In een brief aan de Tweede Kamer (25 augustus 2008) geeft staatssecretaris Sharon Dijksma de volgende feiten. In Nederland zijn 6900 basisscholen; daarin geven 142.000 mensen les aan 1.500.000 leerlingen. Er zitten gemiddeld per school 220 leerlingen verdeeld over 8 groepen; 22o leerlingen verdeeld over 8 groepen is gemideld 27,5 leerlingen per groep. Iedere leerkracht heeft dus gemiddeld tien kinderen extra in zijn klas om alle besturen, samenwerkingsverbanden, ondersteuners etc. in stand te kunnen houden. Vervolgens staat er in het artikel dat kleinere klassen slechts het welzijn van leraren dienen. Ook dat is niet waar. Mevrouw Elvira Annevelink deed onderzoek naar klassenverkleining en kwam tot de conclusie dat kinderen in kleine klassen niet beter presteerden. Ik ben dat onderzoek maar eens gaan lezen en kwam tot een heel andere conclusie. Ten eerste deed mevrouw Annevelink slechts onderzoek naar de taalprestaties in de groepen 1, 2 en 3 en ten tweede maakte zij een opmerkelingen indeling van de groepsgrootte: kleine groep = 10 t/m 19 leerlingen, medium groep = 21 of 22 leerlingen, grote groep = 22 of meer kinderen. In haar conclusie schrijft ze inderdaad dat de leerwinst in kleine groepen niet groter is, maar wél bij mediumgroepen. De mogelijkheid tot differentiatie neemt toe, er vindt meer interactie tussen leerling en leraar plaats, de kinderen werken taakgerichter en worden minder snel afgeleid in kleine klassen.
Je voelt de bui al hangen wanneer er straks op onderwijs bezuinigd moet worden. De arbeidsproductiviteit kan makkelijk omhoog (die is immers de laatste tijd afgenomen) en onderzoek heeft aangetoond dat kleinere klassen niet tot betere resultaten leiden.
Alle managers, beleidsmedewerkers, coördinatoren, begeleiders en andere geldverslindende 'ondersteuners' zullen gewoon doorgaan met vergaderen, overleggen, aansturen, controleren en het laten dalen van de arbeidsproductiviteit in het onderwijs.
Na 14 dagen had ik van mevrouw Maassen nog geen reactie. Ik stuurde haar een opfrismail, zij reageerde en daarop reageerde ik weer:
Mevrouw Maassen,
June Schram
WORDT VERVOLGD:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten