zaterdag 13 oktober 2007

De vreedzame school

Drie basisscholen in Utrecht zijn in 2000 begonnen met het programma De Vreedzame School.

Het lesprogramma wil leerlingen leren op een andere manier met conflicten om te gaan door ze 'meer verantwoordelijk te maken, een stem te geven en op eigen benen te zetten'. Daarnaast wordt geprobeerd van de klas en school een meer democratische gemeenschap te maken, waarin iedereen zich betrokken voelt.

Om dat te bereiken bestaat het programma uit een training voor schoolteams, klassenbezoeken en coaching. Ook zijn er lessenseries voor alle groepen, een informatieavond en workshops voor ouders. Ook wordt er een 'leerlingenbemiddelaar' aangesteld.

Uit onderzoek blijkt dat verbaal geweld tussen leerlingen in twee jaar tijd op deze 'vreedzame scholen' sterk is afgenomen, van 79 naar 64 procent.

Het percentage leerkrachten dat regelmatig of vaak geconfronteerd wordt met verbaal geweld is in die periode gedaald van 17 naar 5 procent. Het fysiek geweld van de leerling naar de leerkracht is bijna tot nul gereduceerd.
Bron BN/de Stem

Op zich is dit natuurlijk een geweldig initiatief, maar tegelijkertijd schrikken wij er ook van. Het feit dat er een lesprogramma nodig is om een vreedzame school tot stand te brengen. Dat door dit programma het verbale geweld is afgenomen van 79% naar 64%. Dat is nog steeds schrikbarend hoog. Kinderen horen op school veilig te zijn. Ook dit is een voorbeeld van het paard achter de wagen spannen. Allereerst moet de vraag gesteld worden, WAAROM kinderen verbaal en fysiek geweld gebruiken tegen leerling en leerkracht? In een omgeving waar men ruimte genoeg heeft om te kijken naar het individu, waar men de ruimte heeft om vredesopvoeding onderdeel van het dagelijks handelen te maken, waar vanaf de onderbouw gewerkt wordt aan "samen" en waar niet het recht van de sterkste heerst, daar zal men geen lesprogramma meer nodig hebben om op een vreedzame manier met elkaar om te gaan. Maar daar is wel tijd en ruimte voor nodig. Kleine klassen dus!

Geen opmerkingen: