vrijdag 22 februari 2008

Kernprocedure

Hoewel ik in de Volkskrant nog nooit één kloppend stuk over het onderwijs ben tegengekomen wil ik toch graag reageren op het stuk "basisscholieren in Amsterdam snel onderschat" d.d. dinsdag 19 februari 2008. Hierin schrijft Robin Gerrits zonder enig verstand van zaken "kinderen die achterlopen, worden in Amsterdam stelselmatig door hun leerkracht onderschat" Dit is een pertinente leugen. Net als de insinuatie dat Amsterdamse scholen kinderen niet aan de CITO eindtoets laten meedoen, om de score van hun school te beïnvloeden.
Hieronder de feiten (schuingedrukt is uit de gids van de kernprocedure)

De Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente Amsterdam hebben vastgesteld dat de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs van groot belang is voor de verdere schoolcarrière van de leerlingen. Daarom hebben zij afspraken gemaakt over het proces van aanmelding en inschrijving op een school voor voortgezet onderwijs. Deze afspraken zijn vastgelegd in de zogenaamde ‘kernprocedure’. De afspraken van de kernprocedure gelden voor alle leerlingen die een basisschooladvies hebben voor één van deze onderwijssoorten. VWO/HAVO/VMBO/praktijkonderwijs

Deze kernprocedure verplicht alle Amsterdamse basischolen tot:

  1. Afgesproken is dat bij alle leerlingen met een beoogd advies voor een van de volgende onderwijssoorten
    de leervorderingen worden onderzocht:
    Het LAT (leerachterstanden toets)
    ■ praktijkonderwijs
    ■ een vorm van vmbo + lwoo
    ■ vmbo-basis
    ■ vmbo-basis/kader
    ■ vmbo-kader
  2. Leerlingen met een leerachterstand op de LAT van meer dan 1,5 jaar op twee van de vier onderzochte leerdomeinen (technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling) waarbij tenminste één van deze twee inzichtelijk rekenen of begrijpend lezen moet zijn, komen mogelijk in aanmerking voor praktijkonderwijs of lwoo. Om dit te beoordelen wordt bij deze leerlingen in de periode oktober - december 2007 een capaciteitenonderzoek (IQ onderzoek) afgenomen door ATLAS. De uitslag van het capaciteitenonderzoek kan in combinatie met de vastgestelde leerachterstand voldoende zijn voor een verwijzing naar praktijkonderwijs of lwoo. Dat is afhankelijk van het IQ. Een IQ lager dan 90 = leerwegondersteuning, een IQ lager dan 80 = praktijkonderwijs. Hier hebben leerkrachten dus helemaal niets over te zeggen. Wanneer kinderen in Amsterdam meedoen aan het capaciteitenonderzoek telt de mening van de leerkracht niet meer mee. (Hier hebben wij al onze zorgen, middels een brief, al over uitgesproken, helaas hebben we daar geen antwoord op gekregen.
  3. De meeste leerlingen nemen deel aan de cito-eindtoets. Dit schooljaar wordt deze toets afgenomen op 12, 13 en 14 februari 2008. Leerlingen met een advies voor praktijkonderwijs of een vorm van vmbo met lwoo hoeven hieraan niet mee te doen, omdat de cito-score geen betrouwbare informatie geeft over hun leerprestaties vanwege een leerachterstand.

Wanneer gaat de Volkskrant eens eerlijke informatie geven aan hun lezers? Voor mij is de Volkskrant eerder een spreekbuis van de politiek. Op welke andere gebieden krijg ik nog meer halve waarheden te lezen van de Volkskrant?

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik kwam door een tip van een kennis op deze site en wil even een reactie kwijt.

Ten eerste wil ik uw initiatief van harte steunen. Dat gezegd hebbende wil ik vragen of u ook een mailinglijst heeft waar ik me op kan aanmelden? Ik wil n.l. graag op de hoogte worden gehouden van uw artikels.

Als laatste wil ik u meegeven dat indien u ook de Telegraaf zou lezen dan dezelfde verontwaardiging zou hebben over de inhoud. kranten zijn , waarschijnlijk gedreven door financiële overwegingen, gedoemd grotendeels uitgewerkte persberichten te plaatsen en minder journalistieke energie te steken in artikelen. Ook in de journalistiek gaan meer en meer deze stemmen op.

sterkte met de strijd!